Cidade e patrimônio: a África do Sul e o cenário mundial.

Data: 4ª feira, 27 de maio, às 14h30.
Local: sala Ernesto Walter (auditório da Pós-Graduação, subsolo da FAU-UnB).
Nessa data, haverá duas palestras:

Patrimônio e preservação: a estátua de Rhodes deve ser retirada, mas por que demorou tanto? Palestrante: Cynthia Kros (History Workshop, Universidade de Witwatersrand, Johanesburgo)

História e reconfiguração urbana: das práticas de segregação aos desafios contemporâneos. Palestrante: Alan Mabin (Universidade de Pretoria/ Programa Capital cities: space, justice and belonging)

Organização LABEURBE (FAU-UnB) / LAVIVER (Antropologia UnB).
Coordenação: Maria Fernanda Derntl e Elane Ribeiro Peixoto.
As palestras serão em inglês. Haverá certificado de participação.

O como intervir em cidades marcadas pela segregação e o lidar com representações conflituosas no campo do patrimônio permitem aproximações entre o Brasil e a África do Sul. Nesse encontro na FAU-UnB, Alan Mabin tratará da formação histórica das cidades sul-africanas e das tentativas para reconfigurá-las em tempos pós-apartheid, considerando práticas centenárias de segregação social e racial. Cynthia Kros abordará o legado colonial na África do Sul a partir da análise dos acalorados debates recentes em torno da retirada da estátua do britânico John Rhodes da Universidade do Cabo. Sua palestra destacará os esforços para se elaborar uma noção mais inclusiva de patrimônio no âmbito da arquitetura, da arte pública e dos monumentos.

Informações sobre os palestrantes:

Alan MABIN was born in Johannesburg and studied at Wits University, Ohio State University and Simon Fraser University, Canada. He is a Corporate Member of the South African Planning Institute. He taught at Wits from October 1981 and from 2005 to 2010 headed the School of Architecture and Planning at Wits. Alan is now Research Fellow at the University of Pretoria leading the programme Capital cities space, justice and belonging. He is a member of the Council of the International Planning History Society and of the Board of RC21 ? Research Committee on Urban and Regional Research, International Sociological Association. Alan has held visiting positions at Yale (USA); Queen?s (Canada); Université de Paris Ouest [X]-Nanterre-La Défense, Laboratoire Architecture Ville Urbanisme Environnement, and Sciences Po in Paris, France; and Universidade de São Paulo in Brasil. His urban development experience includes being founding chairperson of Planact (urban NGO) in Johannesburg. He has worked with numerous departments of national, provincial and local government in South Africa and with several multilateral organisations.

Cynthia KROS holds a doctorate in history and has published widely on South African history and global debates on heritage and related subject. Among her texts are a book titled The Seeds of Separate Development (UNISA 2010), 'A new monumentalism. From public art to Freedom Park (http://www.imageandtext.up.ac.za/images/files/issue19/19_2012_cynthia_kros.pdf,) and 'A consideration of projects from the FUNDBURO art research initiative. Journal of Artistic Research 7 (2015) [with Georges Pfründer]. She co-edited the South African Historical Journal 2006-2011. She is currently part of collaborative teams from the Universities of Basel in Switzerland and South Africa working on a project called Safeguarding Democracy, and a team from numerous African countries working on representation of Construction Sites/Chantier.

Cartaz Palestra 1